В ЦНТУ навчатимуть людей з особливими потребами працювати в галузі інформаційних технологі
Перший в області Центр інклюзивної освіти (для закладів вищої освіти) відкрито 27 грудня в Центральноукраїнському національному технічному університеті. Центр створено в рамках реалізації соціального проекту «Гідна робота та можливості соціалізації для людей з особливими потребами» Громадського бюджету міста Кропивницький за 2018 рік.
Соціальний проект «Гідна робота та можливості соціалізації для людей з особливими потребами» було подано на конкурс Громадського бюджету обласного центру майже рік тому. За підсумками голосування даний проект посів третє місце в своїй категорії, набравши лише на 2 (!!!) голоси менше за проект, який став другим переможцем конкурсу. Але коли Координаційна рада з питань громадського бюджету збільшила фінансування Громадського бюджету за 2018 рік із 5-ти до 7 млн. гривень, було ухвалено рішення про реалізацію додаткових проектів Громадського бюджету. У тому числі – соціальний проект «Гідна робота та можливості соціалізації для людей з особливими потребами» (проект на конкурс подано фахівцем кафедри економіки, менеджменту та комерційної діяльності ЦНТУ Олексієм Кіріченко).
Мета проекту – створення умов для навчання роботі за комп’ютером людей з особливими потребами. За статистикою, в Україні офіційно працевлаштовано лише 30% людей з особливими потребами, хоча досить часто їх працевлаштування носить суто формальний характер (враховуючи обов’язкову 4-відсоткову квоту щодо працевлаштування людей з особливими потребами на кожному підприємстві), що зумовлено як багатьма психологічними суб’єктивними чинникам, так і елементарною непристосованістю багатьох робочих приміщень для потреб людей з особливими потребами. Водночас, із розвитком сучасних інформаційно-комунікаційних технологій, дистанційна зайнятість у сфері програмування, обробки інформації, адміністрування сайтів і блогів тощо, здатна приносити певний дохід незалежно від місця перебування працюючої особи. Навчання людей з особливими потребами навичкам дистанційної роботи за комп’ютером дозволить забезпечити їм додаткове джерело доходу, можливості соціальної адаптації, психологічний комфорт, вміння працювати в команді і розвивати свій потенціал, а в подальшому, підтримувати і навчати інших людей даної категорії.
Оскільки даний проект було реалізовано спільними зусиллями міської влади, міської громади та Центральноукраїнського національного технічного університету, на відкриття Центру інклюзивної освіти в ЦНТУ завітали міський голова Кропивницького Андрій Райкович, секретар міської ради Андрій Табалов, директор департаменту з питань економічного розвитку, торгівлі та інвестицій міської ради - начальник управління економіки Андрій Паливода (до речі, усі троє є випускниками нашого навчального закладу).
На думку Андрія Райковича проекти підтримки інклюзивної освіти у нашому місті мають надзвичайно серйозне соціальне значення. Створення умов для громадян із особливими потребами є одзнакою сучасного міста, ознакою громади, що має за мету інтеграцію до європейської спільноти.
«Ми будемо мати інклюзивні класи в школах, створимо в місті центр соціальної реабілітації людей з особливими потребами, говорить міський голова Кропивницького Андрій Райкович. – Ми розраховуємо надавати людям з особливими потребами повноцінний перелік послуг громадського транспорту, об’єктів торгівлі та соціально-культурного обслуговування. Зараз у нашому провідному вищому навчальному закладі, в технічному університеті відкривається Центр інклюзивної освіти. Впевнений, це лише початок і в нашому місті буде створено стільки таких центрів, скільки буде потрібно. Дякую усім, хто розробляв проект та брав участь в його реалізації».
Для довідки: інклюзивне навчання – це такий спосіб отримання освіти, коли учні або студенти з особливими освітніми потребами навчаються в загальному освітньому середовищі за місцем свого проживання, – і це є альтернативою інтернатній системі, за якою вони утримуються та навчаються окремо від інших дітей, або домашньому та індивідуальному навчанню. Інклюзивна освіта в широкому сенсі передбачає створення рівних можливостей для всіх категорій людей в Україні.
Ректор Центральноукраїнського національного технічного університету, професор Михайло Черновол відзначив важливість співпраці між міською владою та навчальним закладом. Згідно законодавства, державні заклади вищої освіти не мають права отримувати фінансування напряму від органів місцевого самоврядування, натомість участь у грантових програмах та спільних проектах, таких як Громадських бюджет, дозволяє розвивати співпрацю між місцевою владою та університетом.
Секретар міськради Андрій Табалов відзначив основні рішення міської ради, завдяки яким стало можливе створення Центру інклюзивної освіти в ЦНТУ. По-перше, це відокремлення категорії «Соціальний проект» в конкурсі Громадського бюджету. По-друге, це рішення Координаційної ради з питань громадського бюджету надати додаткове фінансування для того, щоб реалізувати певний перелік проектів, у тому числі – соціальний проект «Гідна робота та можливості соціалізації для людей з особливими потребами».
Студент ІІ курсу кафедри кібербезпеки та програмного забезпечення ЦНТУ Олексій Голодок подякував керівництву міста, керівництву університету та усім небайдужим громадянам, які брали участь у створені Центру інклюзивної освіти. Олексій навчається за індивідуальним графіком, але завдяки наявності такої аудиторії тепер він може відвідувати заняття разом зі своєю групою, коли ці заняття проходитимуть на першому поверсі в кабінеті Центру інклюзивної освіти.
Як розповів декан факультету економіки та менеджменту ЦНТУ, Володимир Зайченко, проект написали та підготували студенти та викладачі ФЕМ. Реалізація проекту потребувала залучення зусиль міської ради, університету, а також випускників навчального закладу, які перейнялися темою інклюзивної освіти.
Навчатися в даному центрі зможуть не лише студенти чи абітурієнти Центральноукраїнського національного технічного університету, навчання для усіх категорій громадян із особливими потребами, звісно, безкоштовне. Терміни навчання: короткострокове (два-три місяці), середньострокове (один рік) і довгострокове (чотири-п’ять років). Також буде можливо навчатися за дома рівнями складності.
Перший рівень (для початківців) передбачатиме вивчення технології обробки текстів; технології розрахунків за допомогою електронних таблиць, технології створення презентації; навчання основам веб-серфінгу (пошук інформації, поштові сервіси, анонімність); вивчення основ електронної комерції (електронні гаманці, маркетплейси, дошки оголошень, кешбек сервіси).
Другий рівень (для просунутих користувачів) – вивчення програмного забезпечення для автоматизації обробки електронних таблиць за допомогою макропрограмування; автоматизації кошторисних розрахунків будівельних робіт за допомогою програмного комплексу АВК; автоматизації звітності та обміну електронними документами з контрагентами; автоматизації системи керування фінансами тощо.
На думку Володимира Зайченка, у випадку успішного навчання в Центрі інклюзивної освіти та завершення, як мінімум, середньострокових курсів, учні з особливими потребами отримають комплекс знань, що дозволить їм претендувати на роботу в сфері обробки інформації, адміністрування сайтів і блогів, електронної комерції тощо.
Фотоальбом відкриття Центру інклюзивної освіти в ЦНТУ можна переглянути на сторінках університету в соціальних мережах.
Підготував Олександр Виноградов