Служба психолога ЦНТУ: вирішувати проблеми спілкуванням
Як вже повідомлялось на сайті ЦНТУ, в університеті при Центрі виховної роботи було створено психологічну службу. Серед питань, з якими звертаються до університетського психолога, переважають питання взаємовідношень у колективах (булінг, навчання студентів із особливими потребами), питання самоорганізації, тривожності та страхів, викликаних пандемією коронавірусу.
Служба психолога відкрита при Центрі виховної роботи, хоча базується на кафедрі економічної теорії, маркетингу та економічної кібернетики Центральноукраїнського національного технічного університету, оскільки психолог – це викладач даної кафедри Світлана Бойко. Окрім того, що Світлана Володимирівна викладає дисципліну «Основи психології комерційної діяльності», вона отримала другу вищу освіту за спеціальністю «Вчитель початкових класів та практичний психолог у закладах освіти».
Не так давно під час «Години наставника» Світлана Бойко розповідала студентам перших курсів про службу психолога ЦНТУ, чим займається служба, з якими питаннями можна звертатися за консультацією, з якими питаннями потрібно звертатися до університетського психолога. Це один із трьох напрямків роботи психологічної служби університету в перший рік своєї роботи – повідомити якомога більшій кількості студентів про існування в ЦНТУ такої служби. Другий напрям – дослідження психологічної атмосфери в академічних групах через анонімні тестування. Нарешті, третій напрямок, найголовніший, – психологічна допомога викладачам і здобувачам освіти ЦНТУ.
«Задача психологічної служби – допомога в організації комфортного та ефективного процесу навчання в університеті, – розповідає Світлана Бойко. – Організувати комфортне для усіх навчання досить не просто, особливо під час дистанційного навчання, коли на перший план виходять питання самоорганізації, як для студентів, так й для викладачів.
Зараз багато молодих людей стикнулися із проблемою постійної тривожності та прихованої депресії. Раніше такий стан був більш притаманний старшому поколінню. Тривожність спричинена невпевненістю, нестабільністю, у тому числі, ризиком захворіти. Постійне почуття невпевненості у завтрашньому дні може викликати психічні розлади.
За статистикою ВОЗ кожен сьомий школяр (підліток) постраждав під час пандемії та має психічні розлади. Багато молодих людей не до кінця розуміють причини своєї тривожності, тому важливо своєчасно виявити такі проблеми».
Служба психолога планує виявляти проблеми, які турбують студентів, через серію анонімних анкетувань. Весною до традиційного університетського опитування здобувачів освіти по системі якості освіти, які проводить навчальний відділ, вже було включено декілька питань від психологічної служби. У подальшому служба психолога також налаштована проводити власні анонімні анкетування.
Одне із обов’язкових питань анонімного опитування в усіх закладах освіти – про булінг, цькування.
«Наявність такого питання вже змушує студенів задуматися, наскільки ця ситуація є ненормальною, – говорить психолог ЦНТУ Світлана Бойко. – Відповіді на питання допоможуть нам дізнатися, як людина ставиться до таких ситуацій. Її ображають? Вона ображає? Чи просто бачить, як когось ображають? Як людина себе поводить, коли поруч із нею відбуваються подібні речі? Проблема існує й анкетування дасть можливість зрозуміти, як в університеті студенти реагують на випадки цькування.
Головне – не замовчувати, не тримати у собі. В Україні, на жаль, трапляються випадки, коли учні чи студенти кидають навчання, або, навіть, вчиняють самогубства через цькування.
Робота психолога – розібратися у ситуації та створити такі умови, щоб студенти могли існувати в межах свого колективу та навчатися разом. Для початку потрібно вияснити: чому так сталося? Психологічний клімат всередині групи? Проблема місця, де проживає студент? Що стало причиною цькування: сімейні проблеми, колективні проблеми, особисті проблеми? Далі потрібно працювати зі студентами, із наставниками груп, із викладачами – налагоджувати спілкування всередині групи. Це не школа, тут не можна вирішити проблему булінгу шляхом переводу учасників конфлікту до іншого класу або до іншої школи. В університеті потрібно вирішувати проблеми спілкуванням».
Також служба психолога в ЦНТУ сприяє соціалізації студентів із особливими потребами.
«Освіта стає більш інклюзивною, – розповідає Світлана Бойко. – Студента із особливими потребами часто необхідне особливе відношення з боку викладачів, одногрупників, яке б враховувало їхні потреби. Інколи викладачі поки що не зовсім розуміють, як поводитися із такими студентами, тому були вже випадки, коли викладачі зверталися за порадами до нашої психологічної служби. Проблеми вирішує спілкування: із викладачами, із батьками студента із особливими потребами. Наше завдання – усім разом зрозуміти, як краще навчити такого студента та допомогти йому адаптуватися у суспільстві».
Психолог ЦНТУ Світлана Бойко наголошує: психологічна служба допомагає студентам не тільки у вирішенні проблем, що виникли під час навчання в університеті. Також студенти можуть звернутися за порадою у особистому питанні. Взагалі, коли немає жодного звернення до психолога, це навіть гірше, ніж коли таких звернень сотні. Тому що відсутність звернень не означає, що проблем немає. Відсутність звернень до психолога може означати не усвідомлення проблем, приховування проблем.
Службу психолога в університеті якраз й створювали для того, щоб проблеми не приховувати у собі, а вирішувати. Контактна інформація наведена на сторінці психологічної служби на сайті ЦНТУ у розділі «Студенту». Службовий телефон: (0522) 39-05-71; адреса електронної пошти: svboyko18@gmail.com (через пошту можна або відправити листа зі своїм питанням, або домовитися про зустріч).
Підготував Олександр Виноградов