Дистанційна освіта в ЦНТУ під час карантину: готовність: 100%, відвідуваність: 95%


29 травня 2020
Тривалий карантин, спричинений пандемією COVID-19, змусив усі заклади вищої освіти України екстрено переводити навчання в он-лайн. Деякі ЗВО або не встигли, або не змогли створити повістю функціонуючу систему дистанційної освіти, проте ЦНТУ не мав з цим жодних проблем. Все тому, що у нашому навчальному закладі система дистанційної освіти у повністю робочому форматі була створена ще в 2016 році.

Тривалий карантин, спричинений пандемією COVID-19, змусив усі заклади вищої освіти України екстрено переводити навчання в он-лайн. Деякі ЗВО або не встигли, або не змогли створити повістю функціонуючу систему дистанційної освіти, проте Центральноукраїнський національний технічний університет не мав з цим жодних проблем. Все тому що у нашому навчальному закладі система дистанційної освіти була створена ще в 2016 році, й на момент початку карантину система дистанційної освіти вже ЦНТУ налічувала понад 1600 курсів!

Спочатку був форум

Про передумови створення системи дистанційної освіти в Центральноукраїнському національному технічному університеті вже розповідалось на сайті навчального закладу (зокрема, у публікації «Дистанційне навчання: перший досвід КНТУ» у лютому 2015 року). Напередодні зими 2014/15 років очікувались проблеми з поставками до України природного газу, тоді ніхто не знав, як вдасться пройти через опалювальний сезон, тому Міністерство освіти і науки України рекомендувало навчальним закладам таким чином відкоригувати навчальний процес, щоб узимку проводити якомога менше аудиторних занять. У лютому 2015 року вперше в нашому університеті весняний семестр розпочався у тестовому дистанційному режимі.

Ідеї створити в ЦНТУ базу для впровадження дистанційної освіти з’явились десь на півроку раніше, коли набрав чинності новий на той час закон «Про вищу освіту». Зокрема, навчальним закладам надавалось право самим обирати формати навчання студентів (очна денна форма, заочна/дистанційна, а також варіанти поєднання першої та другої форм). Факультет заочної підготовки КНТУ було трансформовано в Центр заочної та дистанційної освіти, фахівці університету вивчали й узагальнювали досвід інших навчальних закладів.

Дистанційна освіта побудована на принципах використання у навчанні електронних інформаційно-комунікаційних технологій. Спілкування викладачів та студентів відбувається через мережу Інтернет, як он-лайн, так й офф-лайн. Усю необхідну інформацію: курси лекцій, літературу, методичні вказівки, індивідуальні домашні завдання, тестові питання тощо студенти також отримують через Інтернет. Можливістю навчатися дистанційно найчастіше користуються студенти, що працюють, студенти-військовослужбовці, студенти, що мешкають у віддалених районах. Крім того, дистанційне навчання – єдиний спосіб отримати освіту для громадян, які позбавлені можливості пересуватися самостійно.

«Попередником системи дистанційної освіти ЦНТУ був звичайний форум на старому сайті університету, – згадує керівник навчально-методичної лабораторії дистанційного навчання ЦНТУ, завкафедрою деталей машин та прикладної механіки, професор Геннадій Філімоніхін. – Коли взимку 2014-15 років, у зв’язку з важкими економічними умовами в державі,у нас в університеті скоригували графік навчання, керівництво навчального закладу дало старт обов’язковому процесу переводу навчально-методичних матеріалів в електронну форму. Вже тоді викладачі почали працювати на майбутнє.

На форумі університетського сайту було створено окрему гілку, де кожен викладач отримав свою підтему. До своєї підтеми викладач завантажував оцифровані навчально-методичні комплекси, лекції, методичні вказівки, практичні зайняття, індивідуальні домашні завдання, приклади розв’язування задач тощо (але тодішня система не дозволяла зробити форму он-лайн тестів). Відповідно, студенти могли зайти на форум, знайти потрібного викладача та завантажити матеріали, необхідні для вивчення того чи іншого предмету.

На початковому етапі виникали певні організаційні труднощі, але вже до кінця 2015-го року форум був наповнений електронними матеріалами. Хоча форум й працював, сам формат форуму не задовольняв вимогами класичної дистанційної освіти.

Ми бачили, що ситуація в країні важка й нестабільна, отже, зимові перенесення графіку навчального процесу можуть повторюватися знову й знову, частина студентів університету вже навчалась за поєднаною денно-дистанційною формою (вони або працювали, або перебували у лавах Збройних сил України). Тому було вирішено створити в університеті окрему, автономну платформу дистанційної освіти, доступ до якої студенти мали в режимі 24/7 з будь якого пристрою, підключеного до мережі Інтернет».

На фото: професор Геннадій Філімоніхін презентує платформу дистанційної освіти під час науково-практичної конференції до Дня науки в ЦНТУ, 2016 рік.

Окремий світ Moodle

«Отже, завдяки форуму ми пройшли перший етап – накопичення інформації в електронному вигляді, тепер нам потрібно було обрати платформу дистанційної освіти, – розповідає професор Геннадій Філімоніхін. – По-перше, це мав бути лідер галузі дистанційної освіти, по-друге, платформа мала бути безкоштовною для користувачів та не містити реклами. Також платформа повинна забезпечувати доступ до матеріалів у будь-якому куточку світу з будь-якого пристрою (ПК, ноутбук, планшет, телефон). Усім вимогам задовольняє платформа Moodle, яку використовують майже 90% навчальних закладів, що надають послуги дистанційного навчання.

 «День народження» сайту дистанційної освіти ЦНТУ на базі платформиMoodle – 6 січня 2016 року, цього дня сайт офіційно відкрився, але до початку повноцінної роботи знадобилось ще приблизно три місяці, тому що всі матеріали з форуму довелося переносити вручну.

Необхідно відзначити величезну роботу, проведену модераторами кафедр та факультетів. З жовтня 2015 року в університеті було створено інститут модераторів сайту дистанційної освіти від кожної кафедри та від кожного факультету. Модератори пройшли навчання, як працювати в системі Moodle, модератори отримали доступ до створення шаблонів курсів на сторінках кафедр. Кожному викладачеві модератори створили сторінки курсів за предметами, які вони (викладачі) викладають. Все за одноковою структурою. Далі крок за кроком викладачі наповнювали сторінки своїх курсів навчально-методичними комплексами, у тому числі, тими матеріалами, які свого часу було підготовлено для форуму.

На повну силу сайт дистанційної освіти ЦНТУ на базі платформи Moodle почав працювати з березня 2016 року».

За словами керівника навчально-методичної лабораторії дистанційного навчання ЦНТУ, система від початку вийшла настільки вдалою, що працює до цього часу без будь-яких виправлень, без збоїв. Чи не головна відмінність сайту дистанційної освіти ЦНТУ зразка березня 2020 року (коли в Україні запровадили карантин) у порівнянні із березнем 2016 року – різниця у кількості викладених на сайт курсах: 1600 проти 1200. Також відчутна різниця у кількості відвідувань сайту.

«При вступі до університету кожен студент будь-якої форми навчання отримує індивідуальний логін та пароль для авторизації на сайті дистанційної освіти платформи Moodle, – говорить професор Геннадій Філімоніхін. –Коли студент заходить на сайт під своїм логіном, система автоматично відображає для нього лише ті курси, які він зараз вчить у поточному семестрі. Студент може одразу побачити свій обсяг роботи на семестр: лекції, практичні завдання тощо.

Всі курси розподіляються на три категорії: Н (найпростіший курс), П (простий курс), З (звичайний або завершений курс).

Найпростіший курс складається з повного навчально-методичного комплексу в електронному вигляді: тексти лекцій, методичні вказівки, практичні, лабораторні завдання, індивідуальні домашні завдання, приклади виконання задач, тобто усе, що можна перечитати або завантажити. (Усі матеріали можна читати з екрану пристрою або завантажити, роздрукувати та читати на папері, якщо студенту так зручніше).

Коли викладач розвиває свій курс, він розміщує матеріали за часом їх викладання, наприклад: лекція №1, лекція №2, практичне зайняття №1, практичне зайняття №2, тоді такий курс стає структурованим й переходить до категорії «простих» курсів. Такі курси більш зручніші у використанні, бо матеріал надається невеликими порціями.

Звичайний (або завершений) курс має тестові завдання. Після вивчення лекцій студент може потренуватися відповідати на тестові питання. Оцінювання тестів відбувається автоматично, без участі викладача.

На початку 2016 року ми створили 1200 пустих форм для курсів найпростішої категорії. Зараз система дистанційної освіти ЦНТУ на базі платформи Moodle містить більше 1600 курсів – це 100% усіх дисциплін за усіма напрямками, які викладаються в нашому університеті, – причому 70% курсів мають рівень вищій за найпростіший».

За словами Геннадія Філімоніхіна, система Moodle дозволяє автоматично вести облік користувачів сайту.

«Система фіксує, коли той чи інший користувач знаходиться на сайті під своїм логіном, – розповідає керівник навчально-методичної лабораторії дистанційного навчання ЦНТУ. – Викладач бачить, скільки часу студент проводить за засвоєнням окремої лекції. Традиційно у нас найвища активність на сайті дистанційної освіти спостерігалась на початку кожного семестру. В попередні роки сайтом дистанційної освіти регулярно користувалось приблизно 40% студентів.

Під час карантину система зафіксувала, що 95% студентів університету, зареєстрованих під індивідуальними логінами, на постійній основі працювали на сайті дистанційної освіти. В період карантину середньодобова відвідуваність сайту дистанційної освіти зросла на 1000%, тобто удесятеро.

Решта 5% – це студенти, які перебувають в зоні ООС, а також студенти, які мешкають у віддалених районах, де вдома відсутній доступ до Інтернету. Із досвіду я знаю, що такі студенти не мають можливості відвідувати сайт кожного дня, вони вишукують можливість або через знайомих, або в іншому населеному пункті зайти в систему дистанційної освіти й завантажити собі за один раз усі необхідні матеріали».

Навіть страшно уявити, як би працював університет цієї весни із початком карантину, якби систему дистанційної освіти не було створено заздалегідь…

«Довелося б починати з нуля, із накопичення масиву навчально-методичних комплексів в електронному вигляді, – говорить професор Геннадій Філімоніхін. – Потім, можливо, створили б форум, як в 2015 році. Звичайно, до завершення весняного семестру нічого б не встигли… Я читав в новинах про один столичний технічний інститут, в якому навчається понад 30 тисяч студентів. Вони навесні створили 18 курсів дистанційної освіти, а в системі дистанційної освіти у них зареєструвалось 5000 студентів (1/6 частина студентів). В нашому університеті системою дистанційної освіти охоплено усі, без винятку дисципліни, а це понад 1600 курсів!

Карантин не захопив нас зненацька, ми виявились готовими до такої ситуації завдяки тому, що наша система дистанційної освіти не просто була створена чотири року тому, а весь цей час вже працювала в звичайному робочому режимі. Все це завдяки кожній кафедрі, кожному викладачеві, які долучилися до створення фундаментальної системи з перспективою на багато років уперед. Завдяки викладачам та модераторам платформи Moodle, ЦНТУ має можливість працювати дистанційно, випереджаючи багато інших університетів країни».

Подальші плани навчально-методичної лабораторії дистанційного навчання Центральноукраїнського національного технічного університету буде сконцентровано на удосконаленні та розвитку системи дистанційної освіти ЦНТУ, оскільки карантин підказав напрямки, де можна покращити роботу. Наприклад, можна додавати до платформи заняття в синхронному режимі, використовуючи програми для відео-конференцій. Можна створювати більше відео-лекцій тощо. За словами професора Геннадія Філімоніхіна, завдання на перспективу – провести сертифікацію/рецензування кожного курсу дистанційної освіти із залучанням зовнішніх експертів рівня докторів наук за відповідними спеціальностями. Навіщо? Для того, щоб університет згодом зміг отримати окрему ліцензію на здійснення навчання у дистанційній формі.

Підготував Олександр Виноградов