«Ракета не летить? Освіта і наука працюють»
Майже місяць на базі Центральноукраїнського національного технічного університету тривав Всеукраїнський онлайн форум «Начасні практики забезпечення якості вищої освіти в умовах воєнного стану», ініційований доцентом кафедри кібербезпеки та програмного забезпечення ЦНТУ Олександром Доренським. Майже 25 спікерів з різних регіонів України, більше 20 відео-виступів, безліч рекомендацій та практичних порад, як мінімізувати зараз вплив війни на якість освіти.
В дискусіях взяли участь представники Міністерства освіти і науки України, Національного агентства забезпечення якості вищої освіти, Ініціативи академічної доброчесності та якості освіти Academic IQ, Інституту модернізації змісту освіти МОН, Кіровоградської обласної військової адміністрації, Української асоціації студентів, декількох громадських організацій, а також, звісно, представники різних закладів вищої освіти України, як таких, що працюють у глибокому тилу, так й таких, що знаходяться зовсім близько до зони бойових дій.
Після 24 лютого освітній процес в Україні стикнувся з багатьма факторами впливу, яких раніше ну було одночасно у такій кількості: повітряні тривоги під час занять; руйнування закладів освіти; евакуація, мобілізація учасників освітнього процесу; зайнятість у волонтерській діяльності тощо. Основна ідея форуму «Начасні практики забезпечення якості вищої освіти в умовах воєнного стану» – поділитися ідеями та досвідом заходів із забезпечення якості освіти.
«Ще задовго до повномасштабної війни у мене були думки зібрати на одній платформі найкращі практики забезпечення якості освітнього процесу та наукової діяльності, – розповідає модератор форуму, доцент кафедри кібербезпеки та програмного забезпечення ЦНТУ Олександр Доренський. – Але не було достатньо часу: то акредитації, то робота експертом НАЗЯВО. Якраз перед війною працював над акредитацією освітньої програми в Ужгородському національному університеті. Коли почалася війна, за перші півтора місяці ми налагодили волонтерську роботу, роботу зі студентами, і я побачив, що вивільняється трохи часу, а найголовніше – існує запит на забезпечення якості освіти. Спілкуючись з колегами з Херсону, Сум, Харкова тощо, ти розумієш, що саме зараз їм потрібна наша підтримка! Саме зараз важливо поділитися з колегами практиками, методами, підходами, як забезпечувати необхідний рівень якості освіти та підготовки студентів. Вже у червні здобувачі освіти проходитимуть атестацію. Ми не можемо атестувати їх неякісно! Якщо ми зараз десь на щось закриємо очі, як студентам далі навчатися із цією прогалиною?
Перефразовуючи відомий вислів Уїнстона Черчилля, можна сказати: якщо зараз прибрати усі вимоги до якості освіти, то за що ми тоді воюємо?..»
Протягом п’яти сесій форуму у дискусіях взяли участь представники закладів освіти з різних регіонів України, проте, хоч заклади й різні, проблеми щодо забезпечення якості у них майже однакові.
«Хтось знаходиться у місті, яке щодня під обстрілами, хтось – в окупації, хтось – щойно після окупації, а дехто – працює у глибокому тилу, де взагалі спокійно, – розповідає доцент Олександр Доренський. – Але проблеми зараз однакові для усіх. По-перше, психологічний стан людей. Війна в країні, обстріли, втрати. Існує психологічний тиск, страх перед невизначеністю завтрашнього дня. Студенти перебувають у різних обставинах: хтось знаходиться у безпеці за кордоном, а хтось – пішов до війська; у декого зі студентів родич зник безвісті або загинув. Щоб не втратити таких студентів, потрібно індивідуально підходити до занять, потрібно психологічно готуватися до спілкування зі студентами. Це додаткове навантаження на викладачів, а чи готові вони до цього?
По-друге, – повітряні тривоги, призупинення занять. У мене був один день, коли лекція почалась у 8.30, а завершилась – із перервами на повітряні тривоги, майже о третій годині дня.
По-третє, – проблеми зі зв’язком. Багато студентів виїхали навіть не за кордон, а у села, де немає не те, що швидкісного Інтернету, а навіть мобільного Інтернету. У нас є студенти, які на час занять їдуть із ноутбуками до райцентрів, де можна підключитися до мережі Інтернет. Проблеми зі зв’язком існують в багатьох регіонах країни, особливо у гірській місцевості».
Рекомендації форуму вже у відкритому доступі
Виступи спікерів – конкретні приклади та предметні інструкції того, що вже зроблено у тому чи іншому закладі освіти, щоб не втратити якість навчання. На думку організаторів, ці рекомендації – найголовніший спадок форуму «Начасні практики забезпечення якості вищої освіти в умовах воєнного стану».
«Ми запрошували багато спікерів, й жоден не відмовився, всі розуміли, що зараз якість навчання дуже важливе питання, – говорить модератор форуму Олександр Доренський. – Кожен ділився власним досвідом, презентував кращі практики, позитивні моменти.
Професор Сумського університету розповів, як вони навчали студентів, коли місто перебувало в оточенні.
На жаль, не вдалось поспілкуватися в режимі онлайн, але планувала виступити на форумі викладачка з оточеного Маріуполя. Їх навчальний заклад переїхав до іншого міста (Дніпро), частина викладачів переїхала, частина – залишилась у Маріуполі. Там постійні проблеми з доступом до Інтернету. Викладачка зранку готувала на багатті їжу, потім заряджала від генератора ноутбук, йшла до торгівельного центру, де була точка під’єднання до мережі, завантажувала роботи студентів, спілкувалась з колегами, поверталась додому й працювала зі студентськими роботами.
Такі люди – приклад усім нам, що викладачі повинні навчати студентів навіть в таких умовах!
Інформативними були виступи представників Міністерства освіти і науки України Олега Шарова та Дмитра Завгороднего.
Заступник голови Національного агентства забезпечення якості вищої освіти України Олена Єременко сформулювала сучасні виклики, з якими стикнулись заклади освіти під час війни та навела приклади ЗВО, які запровадили нові, потрібні зараз опції.
Представник Громадської ради при Міністерстві освіти і науки України Микита Андрєєв запропонував механізм мінімізації прогалин знань, які зараз можуть отримати студенти: розробити розклад занять наступного навчального року таким чином, щоб студенти старших курсів могли повторно прийти на заняття з тих дисциплін, де вони хотіли б покращити свої результати.
Представниця Української асоціація бібліотек Оксана Бруй дала чіткі поради, як зараз організувати роботу бібліотек та надавати матеріали учасникам освітнього процесу.
Олена Сидоренко з Державного торгівельно-економічного університету (Київ) поділилась своїм рецептом мотивування студентів до освітнього процесу найвищої якості.
Олеся Ващук (Рада молодих учених при Міністерстві освіти і науки України) надала практичні поради, як зараз упорядкувати, систематизувати наукову діяльність викладача, як співпрацювати з закордонними закладами освіти в частині стажувань, підвищення кваліфікації. Можливостей зараз вдосталь, головне – не опускати руки. Наприклад, зараз у нашому університеті професор Геннадій Філімоніхін створює нову лабораторію, зранку до вечора працює із докторантами. У цьому випадку війна не є перепоною. Ракета не летить – наука працює.
Кожен зі спікерів – експерт у своєму напряму. Хтось більше знається на бібліотечній справі, хтось більше працює над академічною доброчесністю, хтось більше зайнятий в організації лабораторних занять, хтось більше спеціалізується на науковій діяльності. Кожен фокусував увагу на практичному аспекті. Всі спікери говорили про проблеми, які їм вже вдалося вирішити.
Виступи знаходяться у вільному доступі на сторінці форуму у соціальній мережі «Фейсбук». Згодом ми додамо до кожного відео тестові анотації: перелік тем, про які говорить спікер, так глядачам буде зручніше обирати записи, які їм більш потрібні, але я раджу переглянути відео виступу кожного спікера, щоб нічого не пропустити.
Цільова аудиторія нашого форуму – переважно, викладачі закладів вищої освіти. Переглянувши відеозаписи виступів спікерів форуму, викладачі дізнаються про критерії та показники, які зараз найбільше впливають на загальну якість освіти; отримають конкретні практичні поради та технологічні рішення, як зараз реалізовувати освітній процес та наукову діяльність. Майже 90% контенту містять конкретні відповіді на конкретні питання щодо мінімізації впливу війни на якість освіти».
Підготував Олександр Виноградов