В ЦНТУ навчатимуть створювати технологічні стартапи за американською програмою


11 липня 2023
ЦНТУ успішно завершив підготовчий етап впровадження в освітній процес американсько-українського курсу «Technological leadership in hardware startups». З 2023-2024 навчального року відповідний курс стане доступним у якості вибіркової дисципліни здобувачам освіти спеціальностей 141 «Електроенергетика, електротехніка та електромеханіка» і 151 «Автоматизація та комп’ютерно-інтегровані технології».

Центральноукраїнський національний технічний університет успішно завершив підготовчий етап впровадження в освітній процес американсько-українського курсу «Technological leadership in hardware startups» («Технологічне лідерство у хардверних стартапах»). З 2023-2024 навчального року відповідний курс стане доступним у якості вибіркової дисципліни здобувачам освіти спеціальностей 141 «Електроенергетика, електротехніка та електромеханіка» і 151 «Автоматизація та комп’ютерно-інтегровані технології».

Курс «Technological leadership in hardware startups» було розроблено в межах ініціативи стартап-інкубатора YEP «Підприємницький університет», що реалізується спільно з Міністерством цифрової трансформації України, Офісом з розвитку підприємництва та експорту, національним проєктом «Дія.Бізнес», Міністерством освіти і науки України, Міністерством молоді та спорту України, Українським фондом стартапів, Genesis за підтримки Програми USAID «Конкурентоспроможна економіка України».

На етапі апробації курс «Технологічне лідерство у хардверних стартапах» протягом весняного семестру 2022-2023 навчального року читали в п’яти провідних університетах України, у тому числі – в Центральноукраїнському національному технічному університеті на базі кафедри автоматизації виробничих процесів. Такого університетського курсу, який створений за участі провідних іноземних експертів та який навчає розробляти стартапи, в Україні раніше не було.

«Особливість програми «Technological leadership in hardware startups» полягає у тому, що вона поширює в українських університетах досвід провідних технологічних економік світу, де інженери готуються безпосередньо для участі в проектах, – говорить один з ініціаторів впровадження в ЦНТУ даного курсу, проректор з наукової роботи та міжнародних зв’язків, професор Олександр Левченко. – Студенти отримуватимуть знання за програмою, створеною на основі сучасних програм найкращих університетів світу.

Загалом, мета цього проекту – готувати в Україні інженерів, які розумітимуть, що таке проектний менеджмент, що таке маркетинг, як створити стартап, як обрати ідею для стартапу, як розуміти тренди і технології на ринку, як оцінити, чи буде ідея популярною на ринку, де знаходити інвестиції під реалізацію ідеї тощо.

Курс продуктової інженерії допоможе університетам готувати студентів, які зможуть розробляти, виготовляти та просувати на ринку інноваційні пристрої».

Підготовка до впровадження в університетах України пілотного курсу «Technological leadership in hardware startups» тривала з осені 2021 року. Для того, щоб відібрати учасників проекту, організатори провели масштабне анкетування закладів освіти та студентів.

Щодо університетів – відбір пройшли заклади вищої освіти, які мають потужні наукові школи в напрямках автоматизації та енергетики.

Щодо студентів, оцінювались їх навички та здатність навчатися за програмою «Technological leadership in hardware startups».

«Запит на навчання міг подати кожен студент, але організатори аналізували анкети претендентів та самі відбирали слухачів пілотного курсу, – розповідає доцент кафедри автоматизації виробничих процесів ЦНТУ, професор Анатолій Мацуй. – Оцінювались знання англійської мови (пілотний курс значною мірою був англомовним – прим.), певний рівень знань в галузі програмування, схемотехніки, автоматизації. Очевидно, що студенти перших курсів ще не мають потрібних навичок, тому організатори відбирали слухачів курсів серед здобувачів освіти старших курсів та серед аспірантів. Якщо в нашому університеті подали заявку на участь у пілотному проекті понад 30 здобувачів освіти, то організатори відібрали для навчання 15 студентів та аспірантів».

До речі, як повідомила керівник відділу аспірантури ЦНТУ, доцент Ілона Андрощук, за підсумками анкетування усіх претендентів на навчання на пілотному курсі «Technological leadership in hardware startups» від усіх університетів-учасників проекту, найбільшу кількість балів від організаторів набрали анкети двох аспірантів ЦНТУ: Олександра Шепеля та Олександра Майданика (до них ми ще повернемось). Їхні анкети навіть було визнано зразковими для інших учасників.

Теоретичні частину пілотного курсу «Technological leadership in hardware startups» читали (онлайн) запрошені фахівці: викладачі Стенфордського Університету (США), Талліннського технічного університету (Естонія) та Університету Аальто (Фінляндія), а також представники українські хардверних стартапів: Petcube, SmartZavod, Promin Aerospace, Iot Hub, IOON, knopka та інші.

Практичні заняття проводились безпосередньо на базі закладів освіти, які брали участь у пілотному проекту. В ЦНТУ практичні заняття вели доцент кафедри автоматизації виробничих процесів, д.т.н. Анатолій Мацуй та доцент кафедри електротехнічних систем та енергетичного менеджменту, к.т.н. Олександр Сіріков. Під час практичних навчань слухачі курсу тренувались, як проводити брейн-шторми, як обирати ідеї, як розрахувати фінансування та ключові показники стартапу тощо.

Важливий момент: пілотний курс «Technological leadership in hardware startups» також вивчали й викладачі кафедри автоматизації виробничих процесів, кафедри електротехнічних систем та енергетичного менеджменту і кафедри економіки, менеджменту та комерційної діяльності ЦНТУ. По завершенні навчання вони отримали сертифікати й тепер готові з нового навчального викладати відповідну дисципліну в нашому навчальному закладі на постійній основі.

Одним з підсумків пілотного курсу «Technological leadership in hardware startups» став відбір команд, що представляють університети-учасники проекту, для Hardware Engineering Hackathon – 72-годинного хакатону з розробки технологічних стартапів.

Загалом, ЦНТУ готував для хакатону три команди / три проекти.

Тематика проекту однієї з команд ЦНТУ стосувалась оборонної сфери, тому організатори вивели цей проект (команду) за межу конкурсу та направили представників нашого навчального закладу безпосередньо до урядової групи, що опікується оборонними проектами.

Дві команди ЦНТУ взяли участь у конкурсі-відборі до хакатону разом із 10-ма командами інших університетів України. До фінальної частини Hardware Engineering Hackathon організатори відібрали вісім технологічних проектів. Серед них – проект Power Systems Faults Detection Automation команди здобувачів освіти Центральноукраїнського національного технічного університету у складі: Олександр Шепель, Олександр Майданик, Іван Рибак.

Про аспіранта кафедри автоматизації виробничих процесів ЦНТУ Олександра Шепеля свого часу повідомлялось на сайті ЦНТУ – весною 2023 року він став лауреатом стипендії Кіровоградської обласної державної адміністрації і обласної ради для аспірантів.

Також нещодавно зазначалось, що магістрант кафедри автоматизації виробничих процесів ЦНТУ Іван Рибак посів І місце Міжнародного конкурсу студентських наукових робіт Кременчуцького національного університету імені Михайла Остроградського за напрямом «Моделювання та оптимізація процесів керування» спеціальності 151 «Автоматизація та комп’ютерно-інтегровані технології».

Про проекти команд ЦНТУ, подані на конкурс Hardware Engineering Hackathon, на сайті ЦНТУ буде повідомлено окремо.

Підготував Олександр Виноградов