Впровадження європейського підходу комплаєнс-менеджменту у вищій освіті України


13 травня 2025
У рамках проєкту EUComplianceM4UA, «Впровадження європейського підходу комплаєнс-менеджменту у вищій освіті України / Implementation of the European Approach of Compliance Management in Higher Education in Ukraine», в якому Центральноукраїнський національний технічний університет як член консорціуму виступає національним координатором, упродовж квітня – травня 2025 року відбулася серія міжнародних вебінарів.

Під час вебінарів розглянуто актуальні питання у сферах менеджменту, економіки, підприємництва, права та ділової етики.

Перший дводенний тренінг відбувся 22-23 квітня 2025 року та був організований Universidade Portucalense UPT (Порту, Португалія), об’єднавши науковців українських університетів-партнерів, які працюють над удосконаленням освітніх програм і комплаєнс-освіти.

День 1 «Комплаєнс менеджмент – правові аспекти» розпочався з вітального слова професора проф. Luís Pacheco, директора Дослідницького центру з економіки, менеджменту та інформаційних технологій, координатора PhD-програми з бізнес-наук, професора кафедри економіки та менеджменту Університету Порту (UPT). Спікером виступив Dr. Oleksii Makarenkov – доктор юридичних наук, експерт з комплаєнс-менеджменту, науковець з понад 20-річним стажем у галузі адміністративного, фінансового та інформаційного права.

День 2 «Ділова етика та комплаєнс: від принципів до практичних рішень в управлінні ризиками» був сповнений практичних прикладів, відкритих дискусій та міжкультурного обміну. Спікерами виступили д-р Susana Oliveira (PhD з маркетингу, керівниця стратегічних програм і викладачка UPT, яка має значний досвід у розробці етичних бізнес-стратегій) та д-р Eva Dias Costa (доцентка UPT, експертка з біоетики, спеціалістка в галузі медичного та антикорупційного права).

Наступні вебінари у межах тренінгу відбулися 24-25 квітня 2025 року, організатором виступила Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości i Administracji w Lublinie (WSPA, Люблін, Польща). Учасники детально обговорили питання взаємозв’язку комплаєнсу, економічного розвитку, антикорупційної політики та стратегічного навчання команд.

День 3 «Управління комплаєнсом у контексті економічного розвитку та підприємницької діяльності» був присвячений розгляду викликів комплаєнс-менеджменту в умовах економічної трансформації та підприємницької діяльності, ролі комплаєнсу у посиленні довіри інвесторів і протидії фінансовим злочинам. Спікером виступив Michał Furmanek – практик з багаторічним досвідом стратегічного планування у Департаменті стратегії та інвестиційних відносин Міської ради Любліна, співавтор Стратегії розвитку міста Люблін (2022-2030 рр.) та планів для міських районів.

День 4 «Політики, навчання та репутація в сучасній практиці комплаєнсу» був присвячений питанням розробки політик і процедур комплаєнс-менеджменту, підготовки спеціалізованих команд (спікер – д-р Michał Furmanek) та формування міждисциплінарного бачення комплаєнсу як основи довіри до бренду та стійкості бізнесу в кризових умовах (спікерка – Dr. Małgorzata Michalska-Nakonieczna, кандидатка архітектури, історикиня мистецтва, деканка програми «Інтер’єрний дизайн» в WSPA).

Чергова серія вебінарів відбулася 29-30 квітня 2025 року, організатором виступив Університет хімічних технологій у Празі (VŠCHT Praha). Робота учасників зосереджувалася на визначенні концептів етичного управління, соціальної відповідальності, вирішення етичних дилем, формування корпоративних кодексів етики, практичного застосування комплаєнс-інструментів у різних сферах діяльності бізнесу.

День 5 «Комплаєнс та соціальна відповідальність» був присвячений розгляду відмінностей між управлінням та комплаєнсом, взаємозв’язку етичного управління з принципами прозорості, підзвітності та підвищення довіри до інституцій, культурного виміру комплаєнсу, його зв’язку з формуванням спільного розуміння правил поведінки, необхідністю послідовності у діях керівництва та важливістю довіри до етичності організації з боку персоналу, соціальної відповідальності бізнесу у зв’язку з регуляторними вимогами.

День 6 «Етичні дилеми та кодекси поведінки» був присвячений розгляду моделі реагування особистості на нові етичні вимоги, рамок когнітивного дисонансу та пов’язаних з ним управлінських ризиків, питанням формування кодексу етики як стратегічного інструменту бізнес-структур.

Спікерами зазначеної серії вебінарів виступили Dagmar Charvátová (викладачка Університету хімічних технологій у Празі (VŠCHT Praha), дослідниця питань етичного управління, корпоративної відповідальності та HR-менеджменту), Marek Botek (доцент Університету хімічних технологій у Празі (VŠCHT Praha) та Jan Vašek (доцент Університету хімічних технологій у Празі (VŠCHT Praha), фахівець у галузі публічних закупівель, антикорупційної політики, регуляторного комплаєнсу та етики в управлінні).

Завершальна серія вебінарів відбувалася 7-8 травня 2025 року, їх організатором виступив Hochschule Wismar – University of Applied Sciences (Вісмар, Німеччина). Науковці розглянули стратегічні, юридичні та етичні аспекти комплаєнсу в умовах глобальних змін та нестабільності, підсумували результати плідних дискусій та намітили етапи подальшої роботи.

День 7 «Правове регулювання, якість освіти та стратегічний комплаєнс» був присвячений висвітленню питань інтеграції національного законодавства до єдиної комплаєнс-системи ЄС, співвідношення етики та комплаєнсу з акцентом на цифрових технологіях, ролі сталого розвитку та впровадження ESG-принципів в комплаєнс-практиках.

День 8 «Соціальна відповідальність, захист даних і комплаєнс в умовах трансформації» був присвячений аналізу ролі соціального комплаєнсу у контексті вищої освіти та публічного сектору, юридичному аналізу ризиків недотримання комплаєнсу, питанням розбудови ефективних комплаєнс-систем у перехідних економіках.

Спікерами завершальної серії вебінарів виступили Prof. Dr. jur. Andreas Steininger (професор бізнес-права у HSW, експерт з німецького корпоративного права, міжнародного приватного права та інтелектуальної власності), Dr. phil. Christopher Könitz (фахівець з дидиктики, E-learning та системи якості освіти), Prof. Dr. rer. pol. Ali Arnaout (професор міжнародного менеджменту, координатор проєкту EUComplianceM4UA), Dr. Andreas Bücker (професор трудового, цивільного та європейського права), Prof. Dr. Hans-Joachim Schramm (фахівець із порівняльного бізнес-права), Dr. Anna Fomenko (експертка з міжнародного менеджменту, координаторка освітніх ініціатив в межах EUComplianceM4UA).

До активної участі у серії вебінарів міжнародного проєкту EUComplianceM4UA долучилися представники ЦНТУ – учасники проєкту: декан економічного факультету (ЕФ) Наталія Шалімова, завідувач кафедри аудиту, обліку та оподаткування Олена Магопець, заступник декана ЕФ з навчально-методичної роботи Ірина Смірнова, заступник декана ЕФ з виховної роботи Ольга Пугаченко, заступник декана ЕФ з наукової та міжнародної діяльності Ольга В’юник, доцент кафедри аудиту, обліку та оподаткування Галина Назарова.

Плідна робота у рамках вебінарів стала наступним кроком на шляху поліпшення якості вищої освіти, формування культури більш відповідального ставлення університетів та їх партнерів до своєї діяльності, налагодження ефективної взаємодії з представниками провідних зарубіжних університетів, що дозволить імплементувати кращі практики й здобуті знання в освітній процес економічного факультету ЦНТУ.